Hardlopen om gewicht te verliezen

Hardlopen om gewicht te verliezen

Wil je graag wat kilootjes kwijtraken? Als je probeert af te vallen, vraag je je misschien af ​​of hardlopen de juiste oplossing is. Veel mensen beginnen namelijk met hardlopen om af te slanken. Je kunt zeker overtollig vet en calorieën verbranden met een goed hardloopprogramma. Maar er zijn zeker nog een paar andere factoren die je zullen helpen bij het gewichtsverlies. Lees snel verder hoe je het beste hardlopen kunt inzetten om gewicht te verliezen!

Hardlopen om af te vallen

Om af te vallen is het belangrijk om een calorietekort creëren. Je kunt dit tekort bereiken door minder calorieën te eten of door meer calorieën te verbranden met fysieke activiteiten, zoals hardlopen. Voor optimaal resultaat is het natuurlijk handig om deze twee methoden te combineren om je doel te bereiken.

Een plan en een doel

Heb je een bepaald doel voor ogen? Met een duidelijk doel of eindpunt is het vaak een stuk gemakkelijker om het ook daadwerkelijk te bereiken. Is er een bepaald aantal kilo’s dat je wilt kwijtraken? Wil je een bepaalde aantal kilometers willen rennen? Of wil je je gewoon beter in je vel en fitter voelen? Wat je doel ook is, het is altijd belangrijk om te weten hoeveel je weegt en eet. Online zijn er veel calculators te vinden om te zien hoeveel calorieën je nodig hebt om af te vallen. Een manier om te veel eten te voorkomen, is door alles wat je eet in een eetdagboek te schrijven. Hierdoor zul je een duidelijk overzicht krijgen van je dagelijkse voedselinname en kun je goed zien waar je dieet nog verbeterd moet worden. Er zijn hardlopers die merken dat ze constant honger hebben, dus het kan handig zijn om je maaltijden en snacks te plannen. Hierdoor kun je voorkomen om teveel of uit gewoonte of verveling te gaan eten.

Het belang van een gezond dieet

Als je wilt afvallen is het belangrijk om je te houden aan een gezond dieet. Als hardloper heb je daarnaast ook speciale voedingsbehoeften, maar de basisprincipes voor gezond eten zijn nog steeds van toepassing. Probeer calorierijke en vetrijke producten te vermijden en kies voor vezelrijke voeding, zoals granen, groenten en fruit.

Een veelgemaakte fout

Een veelvoorkomende fout bij hardlopers is dat ze de verbrande calorieën overcompenseren met extra calorieën uit meer eten en drinken. Na een training zul je wellicht veel honger hebben, maar probeer na een training alleen dingen te eten die in je dieet passen. Kies bijvoorbeeld niet voor suikerhoudende energiedranken.

Tips voor het afvallen

  • Eet kleinere maaltijden. Het is aan te raden om je dagelijkse calorieën te verdelen over vijf of zes kleinere maaltijden. Dit kan helpen je metabolisme en energieniveau te stabiliseren en het gevoel van honger te voorkomen.
  • Let op vloeibare calorieën. Als je veel hardloopt is het zeker niet nodig om constant sportdranken te drinken om jezelf te hydrateren. Hetzelfde geldt ook voor koffie, frisdrank, vruchtensappen en alcohol. Water is voldoende om goed gehydrateerd te blijven.
  • Probeer elke dag een vorm van een fysieke activiteit te ondernemen. Ga bijvoorbeeld 2 keer per week hardlopen, 2 keer per week naar de sportschool en zorg ervoor dat je de resterende dagen gaat wandelen. Het is belangrijk om jezelf ook voldoende rustdagen te geven, zeker als je intensief aan het hardlopen of sporten bent.

Verminderen van buikvet

Een veelvoorkomend punt van zorg voor sommige hardlopers is buikvet. Veel mensen houden niet van het uiterlijk van buikvet, maar het zijn voornamelijk de gezondheidsredenen waar je je zorgen om moet maken over vet in dit deel van het lichaam. Buikvet zit niet alleen onder je huid, het zit ook in je lichaam, rond je vitale organen. Dit wordt visceraal vet genoemd en hoe meer je ervan hebt, hoe groter het risico op het ontwikkelen van ernstige ziekten zoals hoge bloeddruk, hoog cholesterol, diabetes type 2 en hartaandoeningen. Het goede nieuws is dat onderzoeken hebben aangetoond dat fysieke activiteiten met matige tot hoge intensiteit, zoals hardlopen, kunnen helpen om visceraal vet te verminderen. Dit is zelfs mogelijk zonder je dieet aan te passen!

Effectieve manier om calorieën te verbranden

Hardlopen is een effectieve manier om in relatief korte tijd calorieën te verbranden. Het exacte aantal calorieën dat je tijdens het hardlopen verbrandt, is afhankelijk van je lengte, gewicht, tempo en duur van het hardlopen. Gemiddeld verbrand je als hardloper 1 kcal per kilo lichaamsgewicht per kilometer.

Hardlooptrainingen

Het type hardlooptraining dat je doet, kan een rol spelen in de tijd die nodig is om af te vallen. Er is niet een bepaalde training die het beste werkt om gewicht te verliezen, maar om de beste manier om je doel te bereiken is door verschillende trainingen te combineren. Probeer hardlopen te combineren met andere trainingen, zoals krachttraining, roeien of fietsen. Probeer op de meeste dagen van de week enige vorm van fysieke activiteit te doen, al is het slechts een wandeling van 20 minuten. Door je lichaam elke dag in beweging te brengen, zul je merken dat het makkelijker is om af te vallen.

Hardlopen voor beginners

Als hardlopen compleet nieuw voor je is, is het belangrijk om goed te starten. Kies voor een duidelijk hardloopschema, leer de juiste houding en vorm voor het hardlopen en leer meer over je veiligheid als hardloper. Als je tijdens het hardlopen meer calorieën wilt verbranden, is het belangrijk om met een hogere intensiteit hardlopen. Je kunt het tempo naarmate je meer gevorderd wordt in het hardlopen langzaam verhogen.

Focus en wees consistent

Je kunt zeker je doel behalen als hardlopen je enige vorm van lichaamsbeweging is om af te vallen. Het is belangrijk om te onthouden dat je rustig moet beginnen. Je kunt niet van jezelf verwachten meteen een uur lang te kunnen hardlopen. Maak je geen zorgen over je tempo of de intensiteit van je hardloopsessie. Focus je op het behalen van een bepaalde duur, kilometers of calorie-verbranding met een consistent weekschema.